موتور BLDC در کولر آبی
موتور BLDC در کولر آبی
یکی از طرحهای جدید ارائهشده در صنعت تهویه هوا، کولر آبی بهینهشده با موتور BLDC است. موتور این کولر از نوع مغناطیس دائم و بدون جاروبک است که به جای موتورهای القایی در کولر آبی، به کار میرود. مزیت اصلی موتور BLDC ، بازدهی بیشتر آن در مقایسه با موتورهای رایج است.
در ادامه در مورد ویژگی های این موتور جذاب توضیح می دهیم و سپس تفاوت های کولر هایی که در تولید آنها از این تکنولوژی استفاده شده را با انواع معمولی بررسی می نماییم.
ویژگی های خاص موتور DC بدون جاروبک (BLDC)
موتورهای BLDC دارای مزایای مهمی هستند که کاربرد آنها را بطور روز افزون بالا می برند.
مزایای موتور های DC بدون جاروبک
سادگی کنترل و ساخت: جریان اعمال شده به این موتور های در هر بازه ۱۲۰ درجه الکتریکی بصورت DC است و با توجه به استفاده از آهنربا در ساخت روتور، گشتاور خروجی متناسب با این جریان اعمالی می باشد. بنابراین کنترل گشتاور آنها به سادگی کنترل یک موتور DC آهنربا دائم است و فقط با تنظیم جریان ورودی امکان پذیر می شود.
حجم و وزن کم و چگالی توان بالا: استفاده از مواد مغناطیسی با انرژی بالا در ساختار موتور BLDC اتلاف توان را به حداقل می رساند و موجب افزایش بازدهی موتور و کاهش حجم آن می شود. این موضوع استفاده از موتور های BLDC را علاوه بر سیستم تهویه و کولر، برای کاربرد هایی نظیر حمل و نقل و هوافضا که کم وزن و کم حجم بودن عامل بسیار مهمی در انتخاب نوع موتور است، به گزینه مناسبی بدل می کند.
هزینه نگهداری کم و طول عمر زیاد: بدلیل عدم وجود کموتاتور و جاروبک مکانیکی که به سرعت فرسوده میشوند و نیاز به تعمیر و نگهداری زیادی دارند،طول عمر موتور فقط وابسته به عمر آهنربا و عایق مورد استفاده است.
نویز پایین: با توجه به اینکه در موتور های BLD
C از جاروبک مکانیکی و حلقه های لغزان استفاده نمیشود، سطح نویز پایین است و به نویز ناشی از شفت و یاتاقان محدود می شود.
سادگی ساخت: سیم پیچی این موتور ها از نوع متمرکز بوده و نیازی به سیم پیچی توزیع شده ندارند و این موضوع به نوبه خود موجب سادگی ساخت آنها می گردد.
در کنار این مزایا، موتور BLDC هم مانند تمام سیستم های عملی دیگر معایبی دارد.
معایب موتور های DC بدون جاروبک
هزینه بالا: قیمت بالای مواد مغناطیسی مورد استفاده در آنها که سبب افزایش قیمت کلی موتور می شود، مانع استفاده از این موتورها در
کاربردهایی که هزینه مهمتر از کارایی است می شود. در مورد کولر و سیستم تهویه مطبوع این هزینه خیلی زود به دلیل مصرف کمتر این نوع موتور جبران می شود. علاوه بر آن با توجه به طول عمر بیشتر آن، نیاز به تعمیر، نگهداری و تعویض آن بسیار کمتر است که این موضوع استفاده از آنها را در کولرهای آبی مقرون به صرفه می کند.
نیاز همیشگی به درایو: به دلیل کموتاسیون الکترونیکی آنها، حتی زمانی که در سرعت ثابت کار می کنند نیاز به کنترل کننده و درایو دارند.
۴۰%صرفه جویی با استفاده از موتورهای BLDC در کولرهای آبی
در این نوع کولر جانمایی موتور غییر کرده و در نتیجه آن نیاز به تسمه برای انتقال نیرو از بین رفته است. علاوه بر آن بدنه این کولر از جنس پلیمر ساخته شده که نسبت به فلز خیلی بهتر انرژی را حفظ می کند.
گذشته از آن به جای پوشال از پد سلولزی استفاده شده است که این موضوع دوحُسن عمده دارد. اول اینکه پدهای سلولزی خیلی بهتر از پوشال گرمای اطراف را جذب می کنند و عملکرد بهینه تری در سرمایش محیط دارند و این خود باعث کاهش مصرف انرژی می شود. دوم اینکه این پدها بر خلاف پوشال های رایج نیاز کمتر به تعویض دارند.
با استفاده از این کولر آبی ، ۲۰ درصد مصرف آب و ۴۰ درصد مصرف برق بهینه میشود. دور موتور قابل تنظیم، به صورت پیوسته، به دلیل داشتن درایور (مدار راهاندازی و کنترل الکترونیکی) در موتورهای BLDC، از دیگر ویژگیهای این کولر است.
باسلام با توجه به کم مصرف بودن موتور dc
با همکاری اداره برق استان لرستان و استانداری
در نظر دارم طرح تعویض موتور کولر های آبی را در دستور کار خود قرار دهیم و همچنین کولر معمولی را به سلولزی تندرو نماییم
حال از شما تقاضای همکاری دارم که راهنمای های لازم را در جهت خرید موتور dcو سایر محصولات که در این طرح به کار میرود ایفا نمایید باتشکر
سلام
چطور از این موتور خریداری کنیم
باسلام
موتور جالب کم مصرف بدون نویز
سلام
همچین موتور کم مصرفی تولید کردیم اونوقت هنوز داریم کولرهای قدیمی به مردم میفروشیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خدایا به مسئولین مربوطه عقل و انصاف عنایت بفرما
در مورد تعویض بله حق با شماست ، راندمان موتور عادی حتی تا ۴۰ درصد پایین می آید ولی این موتور مینیمم ۸۰ درصد هست ، تفاوت میانگین ۴۰ تا ۶۰ در مصرف انرژی ایجاد می شود ، در ضمن در این حالت کنترلر دما به صورت پیوسته انجام میشود و باز هم آسایش بالاتری ایجاد می شود
این موتورها برای کولرهای ابی خیلی خوبه ،چون با یه ایده ی کوچک مثل ، استفاده از پنل خورشیدی برای سایبان و هم برای تولید برق میشه خیلی به مصرف برق کمک کرد . با این موتور دیگه نیازی به اینورتر نداریم و میتونیم کولر رو به حرکت در بیاریم و سرعت موتور هم وابسطه به خورشید میشه ،هر چه هوا گرم تر بشه ،پنل برق بیشتری تولید میکنه و موتور بهتر میچرخه و خونه خنکتر میشه . البته اول باید راندمان پنل ها رو بررسی کنیم
سلام من کولر اکسترا با موتور راشلس دارم ، مشکل بزرگی که باهاش دارم سوت زدن هنگام کارکرد با دور پایین هست !
صدای سوتی که کم و زیاد میشه ولی قطع نمیشه ! انگار مشکل تنظیم فرکانس داره ! آیا راه حلی برای این مشکل هست ؟
سپاس
صدای سوت معمولا بخاطر جاگذاری ، عدم بالانس و ball bearing موتور هست ، چون فرکانس کلیدزنی درایو ها بالای ۲۰khz هست و در بازه شنوایی نیست
موتور را باید عوض کرد
درود مهندس یه سوال دیگه داشتم ، کولر من روی دور ۱۰۰% حدود ۸/۵ آمپر برق مصرف میکنه ؟؟؟! از اسپلیت هم بیشتر ، این عادیه ؟؟
عکس کولر را به همراه کد درایو به واحد خدمات بفرستید.